Deze coöperatie zorgt ervoor dat inwoners van de gemeente Maashorst en medewerkers van de gemeente, IBN en Area gebruik kunnen maken van elektrische deelauto’s. De coöperatie is van de gemeente, IBN en Area.

Hoewel ik zelf ook wel eens gebruik maak van de deelauto’s van de coöperatie, gaat het GroenLinks en mij om het effect op de bijdrage die de gemeente Maashorst levert aan duurzaamheid. Het gebruik maken van deelauto’s is beter voor het milieu, omdat er minder auto’s geproduceerd hoeven te worden en autodelers minder kilometers rijden dan toen ze wel een auto bezaten.

In de e-mail staat dat het doel altijd al was om gaandeweg het concept bedrijfsmatiger aan te pakken en verder te professionaliseren. Dit verbaast ons, want hierover is nergens iets terug te lezen. Niets wees erop dat de stekker uit de coöperatie zou worden getrokken. Tot onze grote schrik wordt alles binnen een maand tijd anders. Er is op zoek gegaan naar een marktpartij en deze gesprekken zijn in een vergevorderd stadium. In de e-mail staat dat de kosten voor het gebruik van de deelauto’s zullen stijgen, dat de standplaatsen bij Area en IBN komen te vervallen en de auto in Odiliapeel vooralsnog niet wordt teruggeplaatst. Met andere woorden: het wordt voor gebruikers duurder, minder gemakkelijk en dus minder aantrekkelijk om deelauto’s in de gemeente Maashorst te gebruiken.

Wij vinden het een vreemde gang van zaken dat iets op zo’n korte termijn besloten wordt. Tot nu toe heeft de gemeente altijd gecommuniceerd trots te zijn op de vorm waarop de auto’s in Maashorst gedeeld worden en dat dit zou worden opgenomen in de mobiliteitsplannen (zie bijvoorbeeld pagina 3 van de Raadsinformatiebrief 'Reactie in eerste termijn van het college op de algemene beschouwingen Programmabegroting 2023' van 25 oktober 2022). 

 

Daarom hebben wij de volgende vragen:

  1. Waarom houdt de coöperatie op te bestaan?
  2. Waarom is het nu pas bekend dat de coöperatie per 1 oktober 2024 al stopt?
  3. Wie heeft het besluit genomen dat de coöperatie stopt? Wij hebben in de besluitenlijsten van het college niet gezien dat het college hierover een besluit heeft genomen. 
  4. Waarom is de raad niet geïnformeerd over het opheffen van de coöperatie?
  5. In hoeverre was de coöperatie niet professioneel genoeg? Waar blijkt dit uit?
  6. Juist de samenwerking met instellingen zorgde voor dit bijzondere concept, namelijk auto’s die zo efficiënt mogelijk gebruikt kunnen worden. In hoeverre blijft dit concept in de toekomst overeind?
  7. Er zijn nu 18 auto’s beschikbaar in het wagenpark. Hoeveel auto’s blijven beschikbaar?
  8. Bij IBN en Area verdwijnen de standplaatsen. Blijven zij wel deel uitmaken van het autodelen?
  9. Worden in de nieuwe situatie Schaijk en Reek nu wel voorzien van standplaatsen?
  10. Is GoodMoovs meegenomen in deze ontwikkeling?
  11. Wat is de verwachte ontwikkeling in de toekomst met de nieuwe partij?