De verkeersveiligheid van de fietstunnels onder de N264 laat te wensen over, zoals al eerder is aangegeven. De wethouder zei toe om in september 2022 alle tunnels 2 weken te monitoren. De resultaten hiervan worden in oktober 2022 teruggekoppeld aan de raad. Deze metingen gelden alleen voor (brom)fietsverkeer en niet voor wandelaars. Daarom deze MOTIE: overwegende dat:
- de verkeersveiligheid in deze tunnels niet enkel betrekking heeft op de aantallen fietsers, bromfietsers en e-bikers (hetgeen nu wordt voorgesteld te meten),
- maar juist ook op de toename van het totaal aantal bromfietsen, scooters en e-
bikes met allen een hoge snelheid (max. 30 km/h) ten opzichte van fietsers,
- en de combinatie hiervan met voetgangers die van de tunnels gebruik maken,
Besluit/ roept op/draagt op aan het college van burgemeester en wethouders om
1. niet alleen metingen ter bepaling van de verkeersintensiteit (aantallen) van het
(brom)fietsverkeer uit te laten voeren, maar ook van de aantallen voetgangers,
rolstoelgebruikers, etc.
2. dit uit te breiden met het onderzoeken van het effect van de combinatie van de
aantallen en soorten vervoersmiddelen en voetgangers op de verkeersveiligheid
in de tunnels. De meetresultaten voor de tunnels aan de Westzijde aan te vullen
met een prognose van bewegingen vanuit de nog te bouwen woonwijken De
Ruiter en Eikenheuvel. En de tunnel ter hoogte van het sportpark aan te vullen
met de prognose van de nog te bouwen woonwijk Volkel.
3. op basis hiervan in Q4 2022 met een voorstel te komen om de
verkeersveiligheid aldaar zo nodig te verbeteren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ondertekening:
Indiener Genoveef Lukassen fractie GroenLinks
Indiener Cock de Jong fractie PRO
Indiener Ton de Vroomen fractie VVD
Indiener Gertrude Vissers fractie SP
Indiener Bas Keijzer fractie MV
Indiener Maurits van den Bosch fractie CDA
Indiener Harry van Tiel fractie UPL
Indiener Emiel Jozephs fractie JM